Pengaruh Media Pembelajaran Kotak Ajaib Dalam Meningkatkan Numerasi Peserta Didik Kelas I Madrasah Ibtidaiyah

  • Eka Zaqiya Rahmawati Institut Al Azhar Menganti Gresik
  • Ria Resti Fauziah Institut Al Azhar Menganti Gresik
  • Rahmat Rudianto Institut Al Azhar Menganti Gresik
Keywords: Magic Box Learning Media, Numeracy Ability

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of magic box learning media on the numeracy skills of first-grade students at MI Al-Azhar Menganti. This study used a quantitative approach using the true experimental design method and a pretest-posttest control group design. This study was conducted in the experimental and control classes. The results showed that the use of magic boxes was in the "very good" category for use in learning. The effect of using magic boxes applied to the experimental class could improve numeracy skills, as evidenced by the pretest results of students in the experimental and control classes obtaining the highest score of 65 and the lowest score of 39. However, after being given treatment, the posttest results showed that the numeracy skills of students in the experimental class experienced a more significant increase and obtained scores above the KKTP when compared to the control class. The experimental class obtained the highest score of 95 and the lowest 69 in the very high and high categories, while in the control class the highest score was 81 and the lowest 56 in the high and quite high categories. Furthermore, the influence of the magic box media on students' numeracy skills can be seen from the t-table and t-count which show a significance of 5% = 2.086 < 5.374, or 0.000 < 0.05, meaning that the magic box learning media has an effect on improving the numeracy skills of class I students at MI Al-Azhar Menganti.

References

Adnan dkk. “Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran dengan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Gugus II.” Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6. no.1 (2022): 129-137.
Adi Suarman Situmorang, Binsar Hotmaringan Lumbangaol, and Masniawita Gloria Sinaga. “Model Pembelajaran CTL Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik SMP Adhyaksa.” Journal of Mathematics Education and Applied, 2022, 57–62. https://doi.org/10.36655/sepren.v3i2.
Afnani, Muhammad Rozikul, Atik Eva Nur Rizki, and Wulan Sutriyani. “Efektivitas Media Papan Edukasi Pintar Terhadap Kemampuan Literasi Dan Numerasi Pelajaran Matematika Kelas 1 SDN 02 Guyangan.” Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter 1, no. 3 (2023): 42–53.
AMALIYA, ISNA, and Irfai Fathurohman. “Analisis Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SDN Mangunjiwan 1 Demak.” JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar) 5, no. 1 (2022): 45–56.
Anggun Winata, Ifa Seftia Rakhma Widiyanti, and Sri Cacik. “Analisis Kemampuan Numerasi Dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal Pada Siswa Kelas XI SMA Untuk Menyelesaikan Permasalahan Science.” Jurnal Educatio 7, no. 2 (2021): 498–508.
Arikunto, S. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
Arsini, Yenti, Lesma Yoana, and Yulia Prastami. “Peranan Guru Sebagai Model Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik.” MUDABBIR Journal Reserch and Education Studies 3, no. 2 (2023): 27–35.
Aulia, Nurul Insani Putri, and Nuruddin Araniri. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa.” Al-Mau’izhoh 3, no. 1 (2021): 9–22.
Ciwidey, Hati Nurahayu dan Guru SMPN 1. Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. TATA AKBAR, 2024.
Devianti, Rika, and Suci Lia Sari. “Urgensi Analisis Kebutuhan Peserta Didik Terhadap Proses Pembelajaran.” Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman 6, no. 1 (2020): 21–36.
Fadly Afandi, Muh Idris Jafar, and Adnan .K. “Hubungan Kemampuan Literasi Numerasi Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus II.” Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 5, no. 3 (2021): 423–30.
Fais, Muhammad Zaenal, Ikha Listyarini, and Ahmad Nashir Tsalatsa. “Pengembangan Media Papin Dan Koja (Papan Pintar Dan Kotak Ajaib) Sebagai Media Pembelajaran Matematika.” Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan 3, no. 1 (2019): 26–30.
Fauziah, R. R., & Al Azkiya, A. H. (2022). Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan 0 Sampai 500 Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas II Di Mi Tarbiyatul Ulum Kecamatan Menganti Gresik. El-Miaz: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar, 1(2), 33-42.
Festiawan, Rifqi. “Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran.” Universitas Jenderal Soedirman 11 (2020). https://www.academia.edu/download/65939887/Belajar_Dan_Pendekatan_Pembelajaran.pdf.
Fiangga, Shofan, Siti M. Amin, Siti Khabibah, Rooselyna Ekawati, and Nina Rinda Prihartiwi. “Penulisan Soal Literasi Numerasi Bagi Guru SD Di Kabupaten Ponorogo.” Jurnal Anugerah 1, no. 1 (2019): 9–18.
Hartini, Ayu. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar.” ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar 1, no. 2a (2017).
Hendriana, Evinna Cinda. “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Gaya Belajar Auditorial Terhadap Hasil Belajar IPS Di Sekolah Dasar.” JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia) 3, no. 1 (2018): 1–8.
Juhaeni, Safaruddin, R. Nurhayati, and Aulia Nur Tanzila. “Konsep Dasar Media Pembelajaran.” JIEES: Journal of Islamic Education at Elementary School 1, no. 1 (2020): 34–43.
Laily, Idah Faridah. “Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar.” Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching 3, no. 1 (2014). https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/eduma/article/view/8.
Lessy, Djaffar. “Peningkatan Kemampuan Numerasi Bagi Guru Mi Melalui Bimtek Tindak Lanjut Hasil Asesmen Kompetensi Madrasah Indonesia.” Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat 5, no. 1 (2022): 23–29.
Lestari, Susi, and Muhammad Widda Djuhan. “Analisis Gaya Belajar Visual, Audiotori Dan Kinestetik Dalam Pengembangan Prestasi Belajar Siswa.” Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia (JIIPSI) 1, no. 2 (2021): 79–90.
M. Syahrun Effendi. “Desain Eksperimental Dalam Penelitian Pendidikan.” Jurnal Prespektif Pendidikan 6, no. 1 (2013): 87–102.
Maulidina, Ana Puspita, and Sri Hartatik. “Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika.” Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD) 3, no. 2 (2019): 1–5.
Meltzer. “Meltzer. (2002). The Relationship Between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Gain in Physics : A Posible ‘Hidden Variable in Diagnostic Pretest Scores’. American Journal Physics.,” 2002.
Mirdad, Jamal. “Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran).” Jurnal Sakinah 2, no. 1 (2020): 14–23.
Moto, Maklonia Meling. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Dunia Pendidikan.” Indonesian Journal of Primary Education 3, no. 1 (2019): 20–28.
Muhammad Algi Al-Hanafi, Wandaningrum Solehah, and Nurul Patimah. “Penerapan Media Pembelajaran Quizizz Berbasis Pemberdayaan Peserta Didik MI Cisarua Untuk Pembelajaran Materi Pecahan.” Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung 1, no. 89 (2021).
Muhibbin Syah. Psikologi Pendidikan Dalam Pendekatan Baru. Bandung: Rosdakarya, 2009.
Nisa, Siti Khoenun, Ika Ari Pratiwi, and Erik Aditia Ismaya. “Penerapan Model Group Investigation Berbantuan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Lectura: Jurnal Pendidikan 11, no. 2 (2020): 211–24.
Nurhayati, Nurhayati, Asrin Asrin, and Nurul Kemala Dewi. “Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas Tinggi Dalam Penyelesaian Soal Pada Materi Geometri Di SDN 1 Teniga.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7, no. 2b (2022): 723–31.
Nurrita, Teni. “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Misykat 3, no. 1 (2018): 171–87.
Parwati, Ni Nyoman, I. Putu Pasek Suryawan, and Ratih Ayu Apsari. Belajar Dan Pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers, 2023. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=dzvdEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=pengertian+belajar+menurut+para+ahli&ots=shsU7XHoHd&sig=fbTxnLWazWf4-Kq-2DfN-EhXVwU.
Pd, Prof Dr Yusrizal, M., and Rahmati Pd M. Tes Hasil Belajar. Bandar Publishing, 2020.
Perdana, Yulia Eka, NOVI NITYA SANTI, and ABDUL AZIZ HUNAIFI. “Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Ajaib Pada Materi Operasi Hitung Perkalian Dan Pembagian Kelas Ii Sdn Kraton.” Skripsi, Universitas Nusantara PGRI Kediri, 2023. http://repository.unpkediri.ac.id/id/eprint/11913.
Rahmawati Matondang, dkk,. Ragam Media Pembelajaran Di SD/MI Untuk Pembelajaran PPKn. CV Literasi Nusantara Abadi, 2022.
Ramadhanti Azahrah, Fauzia, Rolly Afrinaldi, and Fahrudin. “Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan” 7, no. 4 (2021): 531–38.
Sakerani, Basuki Romad, and Mahyudin Noor. Pengembangan Nilai Agama Dan Moral Pada Anak Usia Dini (Antologi NAM). Jawa Tengah: CV Sarnu Untung, 2023.
Sari, Dwi Nopita, Bukman Lian, and Hetilaniar Hetilaniar. “Pengaruh Media Pembelajaran Magic Box (Kotak Ajaib) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II Sekolah Dasar.” Innovative: Journal Of Social Science Research 3, no. 2 (2023): 9120–27.
Sayekti, Titik. “Peningkatan Keterampilan Berhitung Siswa Melalui Media Kotak Ajaib Berbasis Stem Pada Materi Konsep Penjumlahan.” Jurnal Pendidikan Dasar 11, no. 1 (2020): 10–19.
Setianingsih, Rini. “Analisis Kemampuan Numerasi Siswa SMA Dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum (AKM).” MATHEdunesa 11, no. 3 (2022): 837–49.
Simbolon, Naeklan. “Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Dan Kemampuan Verbal Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa SMA Negeri 14 Dan 21 Medan.” Jurnal Cakrawala Pendidikan 33, no. 2 (2014). http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/2149.
Suryadi, Ahmad. Teknologi dan Media Pembelajaran Jilid I. CV Jejak (Jejak Publisher), 2020.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2010.
Sujana, I. Wayan Cong. “Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia.” Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar 4, no. 1 (2019): 29–39.
Suryani, Susi, Jayanti Jayanti, and Ida Suryani. “Pengaruh Media Pembelajaran Koja (Kotak Ajaib) Terhadap Hasil Belajar Kelas II.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 4, no. 4 (2022): 216–20.
Swastyastu, Luh Tri Jayanti. “Manfaat Media Pembelajaran Dalam Pemerolehan Bahasa Kedua Anak Usia Dini.” Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5, no. 1 (2020): 52–59.
Syakhrani, Abdul Wahab, and Akhmad Syahbudin. “Hakikat Tujuan Pendidikan Islam.” Borneo: Journal of Islamic Studies 3, no. 2 (2020): 17–27.
Veryawan Veryawan, Mery Tan, and Syarfina Syarfina. “Kegiatan Bermain Kotak Ajaib (Magic Box) Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Sains Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5, no. 1 (2021): 44–52.
Yudha, Jenny Ramadona Putri Ardi, and Sri Sundari. “Manfaat Media Pembelajaran Youtube Terhadap Capaian Kompetensi Mahasiswa.” Journal of Telenursing (JOTING) 3, no. 2 (2021): 538–45.
Published
2025-01-01
How to Cite
Eka Zaqiya Rahmawati, Ria Resti Fauziah, & Rahmat Rudianto. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Kotak Ajaib Dalam Meningkatkan Numerasi Peserta Didik Kelas I Madrasah Ibtidaiyah. El-Miaz: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 4(2), 42-56. Retrieved from http://jurnal.mialazhar.sch.id/index.php/el-miaz/article/view/161