Penerapan Model Pembelajaran Icare dalam Kemampuan Berpikir
Abstract
This research aims to determine the effect of the ICARE (Introduction, Connection, Application, Reflection and Extension) learning model on the critical thinking abilities of class IV students at SD Labschool UNESA 2. The research method is Quasi-Experiment with a nonequivalent control group design. The population of this study was all students in class IV of SD Labschool UNESA 2, totaling 39 children. The sample in this study consisted of 18 class IV A students (experimental class) and 21 class IV B students (control class) taken using saturated sampling techniques. The instruments used are test instruments and questionnaires. The material used is data presentation. In the N-Gain test results, the experimental class obtained an average value of 0.57 and the control class obtained an average value of 0.37. So it can be concluded that the application of the ICARE (Introduction, Connection, Application, Reflection and Extension) learning model in the experimental class has a greater influence on the critical thinking abilities of class IV students at SD Labschool UNESA 2.
References
Abraham., dkk. (2022). Desain kuasi eksperimen dalam pendidikan: Literatur review. Jurnal Ilmiah Mandala Education 8, no. 3. https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME/article/view/3800.
Amin, Nur Fadilah., dkk. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. PILAR 14, no. 1: 15–31.
Ardiyani, Ni Kd Dwi., dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran ICARE untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pengolahan Citra Digital Siswa Kelas XI MM2 di SMK N 1 Klungkung Tahun Pelajaran 2016/2017. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika) 6, no. 3 : 338–46.
Barudin, dkk. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III MI Al-Azhar Menganti Gresik. El-Miaz: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar 2, no. 2: 36–42. https://jurnal.mialazhar.sch.id/index.php/el-miaz/article/view/14
Hartini, Ayu. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar 1, no. 2a.
Hayudiyani, Meila., dkk. (2017). Identifikasi kemampuan berpikir kritis siswa kelas x tkj ditinjau dari kemampuan awal dan jenis kelamin siswa di smkn 1 kamal. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan dan Informatika 4, no. 1: 20–27.
Kartika, Ardia Tita., dkk. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA) 3, no. 1: 01–10.
Mahdian., dkk. (2019). Implementasi model pembelajaran ICARE (Introduction-Connect-Apply- Reflect-Extend) terhadap keterampilan proses sains pada materi larutan elektrolit dan non elektrolit. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA 5, no. 1.
Nawawi, Sulton., dkk. (2017). Pelatihan pembuatan modul ajar berbasis kurikulum 2013 untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Dalam Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian kepada Masyarakat LPPM Universitas PGRI Madiun, 42–46.
Rachmantika, Arfika Riestyan, dan Wardono Wardono. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. Dalam PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2:439–43. https://journal.unnes.ac.id/sju/prisma/article/download/29029/12759.
Retnawati, Heri. (2017). Teknik pengambilan sampel. Dalam disampaikan pada workshop update penelitian kuantitatif, teknik sampling, analisis data, dan isu plagiarisme, 1-7,
https://staffnew.uny.ac.id/upload/132255129/pengabdian/15Teknik%20Penyampelan%20alhamdulillah.pdf.
Wahyudin, Dinn. (2010). Model pembelajaran ICARE pada kurikulum mata pelajaran TIK di SMP. Jurnal penelitian pendidikan 11, no. 1: 23–33.